HELLAS - GIBRALTAR - ett lite eventyr på en "liten" sjø

HER ER KAIA....... OG FRANKLIN.....I MIDDELHAVET..

20. Reisebrev 14. Oktober 2008

En liten tilføyning etter egentlig å ha avsluttet denne siden; Vi var IKKE i Giraltar da det herjet orkan der på fredag og lørdag. Da var vi kommet oss ett godt stykke nedover kysten av Afrika.

Leste akkurat på en hjemmeside for engelsk familie at det hadde vært skikkelig ille der oppe og at marinaen var delvis ødelagt og at to store skip hadde gått rett i fjellet ved Gibraltar.

Susann til ankers ved Lanzarote

19. Reisebrev 8. Oktober 2008

GIBRALTAR - ett lite land

Nå har vi vært i Gibraltar i fire dager og koser oss skikkelig. Vi har fått besøk av Far Terje på båten og hentet han i Benalmadena i Spania. Han har seilt med oss i disse dagene og skal være med oss til Lanzarote.

Som alltid har vi truffet mange kjekke seiler fra forskjellige land og ekstra hyggelig var det å se igjen Keith og Diane - Pam og Jim fra New Zealand og Brisbane, som vi møtte i Torrevieja. Her har vi truffet en engelsk familie som skal på tur i Middelhavet ett år og en fransk familie som skal reise sammen med oss til Lazarote. De skal også til Karibien.

Sorry, nettproblemer, her er fortsettelsen:

9. Oktober 2008

I dag reiser vi nedover langs Marokkos kyst mot Lanzarote. Det er gode vinder de neste dagene, men på lørdag får vi en stille dag slik meldingene er nå. Men det kan forandre seg - det er jo været det er snakk om.

I går var vi på toppen av "The cliff". Der så vi apekatter i massevis og ungene syntest det var utrolig kjekt. Spennende!

Sjefen sjøl!

Og vi var inne i en nydelig dryppsteinsgrotte, og inne i fjellet i gangene/tunellene som engelske soldater brukte hammer og meisel på å bygge. Der er ca 5 mil med vei inne i fjellet og noen av de er laget i nyere tid: fjellet var nesten som en sveitserost! He, he... Vi var i de gamle tunellene. Helt utrolig å se hvordan de heiste opp digre kanoner med bare tau tredd gjennom en jernring som var festet i fjellet.

Sylve i dryppsteinsgrotta, fant igjen sin gamle tipp-tipp-tippoldefar....

Hannas Tipp-tipp-tippoldemor??? ;-9

Denne grotten var ikke like glinsende som den vi så for to år siden i fjellene i Guadaleste i Spania, men abselutt verdt turen og besøket.

Nå er det på tide å lage ett nytt kapitell i denne føljetongen, så vil du være med så heng på.....

Reisebrev Atlanteren - sjekk den `a....

fortsettelse følger i neste uke....

18. Reisebrev 29. September 2008

Torrevieja

Vi ligger nå til anker utenfor marinaen, men innenfor moloen i Torrevieja og venter på en pakke fra Norge.

Vi har akkurat sendt hjem Besta og Besten, Sandra og Ronald og guttene etter en kjempefin tid sammen med de!

Takk for besøket til dere alle på Skodje og på Blindheim!!!

Barna har kost seg masse med lek i basseng og i sjøen, og på båten! Vi var en liten tur utpå med båten en dag for å bade, men her er så mye dønninger, at det var ikke noe kos å bade (hverken for voksne eller barn). Så det ble mest bassengbading for oss alle. Vi har feiret 60 årsdagen til Oddvar med resturantbesøk på Latinokvartalet! Deilig Paella med både sjømat og med kjøttmat. Ungene koste seg med pasta/spagetti Bolognese og IS til desert!!! Vi hadde det deilig!

På fredag får vi nytt besøk hjemmefra. Og du må tro at det er noen som gleder seg nå, Mossa! Iallefall Hanna som du skal på marked med...slik som Molla lovet deg bort til!!! Du får holde godt på lommeboka...he,he....og vi andre gleder oss også!

Vi har hatt masse besøk på båten av nordmenn fra området her og det har vært utrolig koselig!

TUSEN TAKK TIL ALLE DERE!!

Og Elin og Birger; håper dere har det fint hjemme i Norge nå, vi var desverre ikke hjemme når dere stakk innom for å si adjø. Send oss gjerne en mail, det blir vi så glade for.

Elin og Birger, Rune og Vivian med Tea og Tuva på besøk.

Og jeg må bare si at hjelpen vi har hatt, og de fine stundene i sjømannskirka, har vært helt utrolig. Veldig kjekt med skipsbesøk fra Toåringen Per Kristian som også jobber på søndagskolen og åpen skole/kirke for barna i området her nede.

Meg, Ronald og Per Kristin - Sylve tar bilde.

Og...Per Kristian; Det surre rundt meg i "en nese, to ører, tre hoder og fire hår, fem tær på hver en fot og seks penger i banken........;-) Tusen takk for all god hjelp, Per Kristian!

Vel, da var det ikke så mye mer i dag....ventetid...før vi drar nedover mot Malaga og Gibraltar.

17. Reisebrev 16. September 2008

Torrevieja/ Torre de la Horadada:

Nå har vi det kjekt med besøk fra Norge! Vi bade og koser oss med god mat i huset i Torre de la Horadada. Ungene er på overnatting nesten hver natt og de har det veldig bra sammen med tante, onkel, guttene og Besta og Besten!

På slutten av oppholdet guttene blittkjempetøffe og Torgei turte til og med å dykke!

Vi har fått vist frem båten og jeg tror at den var godkjent av folket hjemmefra. Vi har ikke vært utpå enda og vi får se om det blir. Vanskelig med ankring utenfor moloen, men er det vindstille, er det lettere.

Skal legge ut bilder litt senere, men nå må vi bare kose oss først!

Vi har fått bestilt oss god madrass til hovedlugaren og en hel masse utstyr til båten generelt + nye sitteputer/madrasser til cockpiten. De var kjempegode, så nå kan det bli soving på nattevakt!! Uff og Uff!!!!

Så har jeg vært å bestilt meg ett nytt brilleglass, da det ene ikke var godt nok til sene nattevakter. Og i morgen skal jeg til Ikea i Murcia. Helt alene på shopping så lenge jeg bare vil!! Håper de har svenske kjøttboller der, da skal jeg virkelig kose meg!

Vi har hatt mye og koseligt besøk fra Nordmenn vi har møtt her i Torrevieja.

Første dagen vi lå her fikk vi se ett par komme gående nedover piren, og jeg tenkte at disse er nok norske. Og det var de; Elin og Birger fra Ski (Opprinnelig fra Alta). Kjempekoselig par som sa ja,takk til kaffe og som satte seg ned for å prate litt. Birger kom igjen på mandag og kjørte Tom Erik rundt til forskjellige bilutleigefirmaer, slik at vi fikk leid oss bil.

Vi har også vært i sjømannskirka på Gudstjeneste, på Åpen skole på Den Norske skolen i Alicante (som ligger i en liten by kaldt for Quesada, Rojales).

Jeg og Ingeborg har vært på Småbarnstreff i kirka på fredag. Ingeborg koste seg med mange barn på samme alder. Der traff jeg mange som syntest vi hadde ett spennende opplegg, blandt annet en familie som planlegger tur om noen år; Anita og Håkon med to barn; Amalie på to og en gutt på fem) Vi traff også en familie, Vivian og Rune med bana Tea og Tuva. Mor Vivian har samme tilstand som meg, og det var kjekt å kunne videreformidle kunnskapen jeg fikk med meg fra Muritunet.

Vi har noen avtaler om besøk av flere av disse familiene og det gleder vi oss til.

I tillegg kommer vi til å få besøk av Per Kristian fra Sjømannskirka en dag, og det gleder vi oss masse til. De har vist brukt å komme på skipsbesøk til andre båter før, og for oss er jo det bare helt fantastisk at de vil ta seg en tur ombord i våres "lille" Rosea.

Så har vi såvidt snakket med en familie (Laila og Knut Erik?) som bor her nede, i hus - har bodd i båt før, som planlegger tur. De hadde en gutt på Hanna sin alder og vil reise om noen år på langtur, de også. Det viste seg at de skulle reise sammen med en annen familie; Nancy med mann og to barn.

ARC:

I tillegg har vi hatt besøk av en familie fra Nederland, som vi faktisk har mailet med (gjennom World Cruising Club), som skal være med i ARC. De hadde en jente på to og en gutt på 5, og hadde sett flagget vårt som henger i masten. Det ble en koselig stund med lek for barna og vi gleder oss til å treffe de igjen.

Og for to dager siden stod det plutselig ett par, Eva og Bjørn fra Norge på kaia, og de skal også være med over Atlanteren. Utrolig kjekt å ha truffet to båter allerede!

Ett par svensker stod på kaia her i går og han ene hadde vært med ARC 2006. Han hadde "bommet" på vinden og brukt 21 dager over, men "norrmannen" som gikk "straka vegen" gikk på 16 dager. De skrøt masse av ARC og arrangøren og sa at vi hadde masse å glede oss til. Ikke noe å grue for overfarten heller, sa de... Det hadde vært 13 Normenn med det året og bare tre svenske båter. Blir spennende å se hvor mange de blir i år, da.

Vel, dette får være nok for i dag. Masse kjekt besøk får være oppsummeringen i dag!

Og Velkommen til alle som ønsker å ta en tur ned på kaia for å hilse på, som enten bor eller oppholder seg i området her.

Så en liten ps:

Jeg har lagt ut en hel masse bilder på "bilder"-siden i menyen, da jeg var veldig på etterskudd der. Håper dere kan finne noe spennende å se der.

16. Reisebrev 8. September 2008

DETTE REISEBREVET ER BARE TIL SMÅGUTTENE VÅRE PÅ SKODJE!

Nå gutter, har vi vært i Horedadda og kloret bassenget, vi har spylt ute og klippet bouganvillea. (Det er den store lilla blomsten på bildet)

Så nå er alt klart til dere kommer:

OG HANNA, SYLVE OG INGEBORG GLEDER SEG TIL Å BADE SAMMEN MED DERE!!!!

Klemmer fra Tante Susann

15. Reisebrev 6. September 2008

GRATULERER MED NAVNEDAGEN I DAG, EIRIK!

GRATULERER MED 1-ÅRSDAGEN I MORGEN, MARTIN!

Vi skulle gjerne ha vært der og feiret dagene med dere, men vi skal feire på vår måte med noe godt å spise her nede. Kanskje ikke kake, men en middag ute på taverna er noe vi alle liker veldig godt.

Så hipp, hipp hurra for to flotte gutter som skal feires nå i helga.

SPANIA!

Da var vi endelig i Spania! Og...

Alicante:

Siste del av turen fra Sardinia var litt humpete og det var godt å komme i land etter ca 5 døgn i sjøen. Ungene syntest det var deilig med jord under føttene, og det gjorde faktisk vi voksne også.

Den første delen av turen hadde vi flatt hav og passe med vind. Og vi møtte delfiner og havskilpadder, men nesten ingen båter. Deilig! Vi hadde mye skole og ungene koste seg med mye oppmerksomhet fra oss voksne og kosetid var det virkelig nok av. Sitat Ingeborg:"no har vi kosa nok for ei laaaaang stund, mamma. No kan vi ta ei pause. Man blir sliten av å kose for mye."

I Alicante handlet vi mat etter en kort tur i byen, men også her var det dyrt å ligge, så det var bare å komme seg avgårde til Torrevieja. Men før reiste avgårde rakk Tom Erik og ungene å gå en tur på byfjellet. Det var stor stas å ta heis inni fjellet og opp på fortet som lå på toppen. Bekkenet mitt gjorde det umulig for meg å være med, selv om jeg hadde kjempelyst.

TORREVIEJA:

Fra her vi ligger nå er det bare 10 min med bil til huset til Møyfrid og Magne, der familien vår skal ligge i 14 dager. og ca en time med båten. Så nå er vi nærme, altså!

Her i Torrevieja er det litt mer normale priser i marinaene, så det er ok å ligge her. Ett flott anlegg, med både nett og kort vei til matbutikker, så her slapper vi godt av allerede.

Så nå er det bare å cool`n og vente på besøk fra Norge!

14. Reisebrev 5. September 2008

LITT MER ITALIA, SELV OM VI ER KOMMET OSS TIL SPANIA:

Messina:

Vi ankom Messina by etter 2 døgn i sjøen og en fin overfart fra Kefalonia. Messina var en Port of entry-by, en by vi sjekket inn i og derfor "måtte" gå til. Ingen problem med innsjekkingen, heldigvis. Glade for det!

Fikk egentlig ikke så mye inntrykk av den byen, da det kostet oss 100€ pr natt å ligge i marinaen, ble det en kort "bytur". Vi provianterte litt og reiste videre til en by jeg hadde gledet meg veldig til, Tropea, dagen etter.

Tropea:

Vi ankom Tropea på tidlig kveld og fikk bare så vidt plass i marinaen for kvelden. Da det fortsatt var omtrent like dyrt ble også denne byen besøkt bare for en natt, men her gikk det til nød ann å ligge til anker utenfor moloen. Mye svell/dønninger, men vi lå til anker en natt ekstra der. Ungen fikk bade og koste seg skikkelig.

Vi var også en tur opp i byen for å handle litt og se den gamle byen som ligger ved de spesielle klippene. Se bilder:

Vi gikk lange og brette trapper opp til byen. Barna telte 196 trappetrinn, mens byens brosjyrer skrøt av å ha 200....hm....

Utsikt over marinaen fra trappene.

Og i Italia har de mange rare kjøretøy!

Stromboli med små røykutslipp i solnedgang fra Tropea.

Tidlig morgenavgang fra Tropea.

Vulkano:

Ja, hvem vil tro på meg når jeg sier at Hanna og Tom Erik har vært på toppen av en Vulkan? Alle, håper jeg! For det er faktisk sant.

Vi ankom øya Vulkano etter en dags seilas fra Tropea, og la oss til anker i ei fin og beskyttet bukt. Lite svell og fint å bade for ungene. Vi trivest godt med å ligg til anker for da er vi friere til å bade. Veldig greit å ha gummi båten for å handle mat, noe annet trenger vi jo ikke.

Litt mer skole her, etter all overfarten, og hit og dit mellom steder i Italia.

Folk kunne leie seg guide og gassmaske og gå inn i røyken fra vulkanan. Det gjorde ikke Hanna og Tom Erik, da det var en ganske lang tur rundt krateråpningen.

Vår båt ligger som en av de to ytterste. Den siste natten vi låg i denne bukten var der ca 15-18 store seilbåter. Ikke så mange denne dagen.

fra Vukano reiste vi til Sardinia.

Sardinia:

Etter noen dager i sjøen var Sadinia bare deilig!!! Vi la oss til ankers i ei bukt ved en by som heter Villiamius og badet og badet og badet. Et fantastisk rent hav hvor det ikke var problem å se stripene på bunnen selv på 6 meters dyp.

Tom Erik og barna hadde gym på stranda og fortalt livlig om den fantastiske stranden. Den fineste de hadde sett noen gang. Og siden vi likte oss så godt her, ble vi her nesten en uke. Godt å få slappe skikkelig av før neste "økt".

Men det begynte fort å krible i gjengen igjen. Nå vil vi til Spania, til Torgeir og Vegard og Besten Og Besta og Sandra og Ronald og (ikke minst, men minst for det) lille Eirik. Som er det første besøket vårt, og til Mossa Terje som kommer om ca en måned til Gibraltar og skal følge oss ett stykke på veien.

VI GLEDER OSS!!!!!

Ps: Franklin møtte vi på vei til Alicante og Spania.

13. Reisebrev 22 August 2008

ITALIA.....

Så var vi i Italia og her er det dyrt! Vi fikk prissjokk, men har endelig funnet oss ett sted å ankre opp, slik at det ikke koster noen ting.

Vi har vært i Messina, Tropea og er nå på en øy som heter Vulkano. Nå har jeg snakket så mye på skype at jeg ikke har tid til å skrive så mye her, men skal komme sterkere tilbake senere. Nå er det snart mørkt og jeg skal gå gjennom trange gater og smug.

12. Reisebrev 15 August 2008

GRATULERER MED DAGEN, LILLESØSTER!!!! Håper du får en fin dag!

Vi har tenkt å gå ut å spise på taverna i dag, delvis for å feire deg og delvis fordi vi er på Kefalonia og har "besøk" av Maria og familien.

Mye å prate om...

Maria er ei jente fra klassen til Hanna, som har bodd ett år på Svalbard, og skal opp igjen for ett år til. De er på ferie her, og vi stakk innom slik at Hanna fikk treffe henne. Og i dag skal vi kanskje finne en plass å ligge med båten, slik at vi kan bade rundt den, alle sammen eller noe annet hyggelig. Vi får se hva dagen bringer!

Gjengen fra Svalbard fortalte at det første snøfallet kom på Svalbard i går!!! Brrrrrr...

Nidri var en ok by, men mye støy ved brygga. Godt å legge fra kai. Mens vi var der traff vi en familie fra Lillehammer på stranda, og Hanna fikk en venninne å leike med. Veldig hyggelige folk, som inviterte oss opp til bassenget ved hotellet de bodde på. Tusen takk til Lillehammringene! -en lite avveksling fra alt saltvannet vi bader i; deilig!!

Etter å ha vært på Nidri i tre døgn var det godt å komme til sjøs igjen. Gikk på vestsiden av Kefalonia, så vi fikk en liten forsmak på storhavet. Kommer til å starte til Italia i morgen og bruker vel ca to døgn dit bort. Ankomsten blir byen Messina på Secilia. Der er det Port of entry og vi håper at de godtar papirene på båten, da vi bare har kopi av registreringen, ikke orginalen. Blir spennende!!

Prøver å proviantere litt i dag, men fikk ikke kjøpt brød, da det er hellige jomfru Marias himmelfart i dag. Har heldigvis litt langtidsholdbart brød og kavring, så vi skal nok klare oss!!

En statue i gullfarger ved innseilingen til Messina marina.

Skal prøve å få tatt noen bilder i dag og legge ut neste gang jeg er på nett.

Snakkes i Italia!

11. Reisebrev 10 August 2008

Nå ligger vi til ankers i en liten by som heter Nidri og vi ankom i går kveld ved 7-tiden. Har hatt en fin tur hit, men lite seiling pga lite vind. Mye motor...

Men vi har sett mye; reist gjennom Corint kanalen, sett brann og brannfly, båter og broer, og DELFIN og mye, mye mer som jeg ikke kommer på nå.

Corint kanalen var en opplevelse og jeg håper at bildene kan fortalle dere litt. Var nesten litt skuffet over at den var så kort, men en fantastisk opplevelse var det!

Innløp i øst

Bilbro vi måtte seile over

"Ho" heiter Kaia og var veldig morsom å se på!!

Takk for koselig prat, farmor og farfar!! Og dere andre og selvfølgelig!

Susann.

10. reisebrev 6. August 2008

NÅ REISER VI FRA HELLAS!!

Nå er vi klare til å ta løst fra Hellas og gleder oss til å komme avgårde på "ordentlig". Første etappe blir til Corint i morgen, eller i nærheten av det, og så fortsetter vi til Trisonia på Fredag. Rekner med å være i Lefkas på søndag.

Nå holder vi på å proviantere for en tre-fire-fem dager. Greit å gjøre det slik, siden vi ikke vet når og hvor vi skal ligge om natten. Blir det havn elle anker? Prøver å begynne å spare litt på vannet, siden vi heller ikke vet når vi får fylle neste gang.

Håper ingen lettskremte besteforeldre leser dette, men jeg måtte bare ha det med:

Hun storkoste seg!!  Hvis noen lurer, så er hun i toppen, +/-16 meter over sjøen. "Du skulle bare sett hvor stor båten egentlig er", sa hun til mamma da hun kom ned igjen.

Tok noen bilder av båten i dag, men har ikke rukket å ta ett med oss på. Vet ikke helt hvem jeg skal spørre, men det blir vel etter hvert. Ser fin ut båten, ikke sant?

En ordentlig langturer....

Skal prøve å legge ut litt informasjon om havner og ankersteder etterhvert. Tips og råd, erfaringer og så videre fra de stedene vi besøker. Derfor blir det ett nytt punkt i menyen fra i dag, men den er ikke så utførlig enda. Blir etterhvert!

Nå gleder vi oss til Italia og så Spania. Ingeborg gleder seg til å leike med Torgeir og Vegard. Og hun har store planer for hva som skal skje! Bading og mye gøy!! Bare gled dere gutter!!

Off we go.....

9. Reisebrev 3. August 2008 - HOTELLWEEKEND I ATHEN

Ja, det hørest flott ut og det var det!

Vi bodde på ett lite hotell som ligger fem min. gange fra Akropolis og vi hadde det kjempebra hele helgen. Fra hotelltaket kunne vi se rett opp på Akropolis (høy by) i Athen. Fikk tatt noen bilder fra taket:

Var oppe på taket om kvelden og da var det litt dumt at stativet som jeg fikk av deg, Roy - lå igjen på båten. Kunne trengt det da!

Litt shopping ble det i løpet av helgen også. Les/se mer på Hanna side. Ble noen "mil" på føttene og det gikk ganske bra med meg også. Kjenner at det ble litt mye, men,men..... det var verdt det.

Hotellet var skikkelig luksus for oss og barna. De hoppet rundt i sengene og sprang mellom rommene. De hadde jo så mye tumleplass at de nesten ikke viste hva de skulle finne på. Og alle sammen syntest det var utrolig deilig å stå i en dusj og bare la vannet renne, uten å tenke på hvor mye du bruker. Kjempeluksus for oss!!

Var lørdag formiddag på Akropolis. En flott opplevelse for oss voksne spesielt, men Hanna synest også det var fint å se de gamle byggene. Sylve og Ingborg ble mest imponert over hvor høye søylene var.

Egentlig danset hun...he,he..

Store.....

og noen var bare små også.....

Og Plaka var en opplevelse i seg selv, med masse suvenirbutikker, butikker med pels, tavernaer, musikk instument i alle varianter og mye,mye mer....

Så ble det togtur rundt Akropolis og Plaka - da kjørte vi forbi Parlamentsbyggningen og alle de mest berømte hotellene og butikkene i Athen.

Og storebror passer på lillesøster. Slik skal det være!

Se flere bilder på Bildesiden i menyen.

Oppsummering: Et fantastisk minne å ha med seg!

8 Reisebrev - En milepæl - sa Tom Erik. 31 Juli 2008

Nå er båten endelig selvforsynt med strøm og vi kan alle kvile godt ut etter mye arbeid. Mest arbeid på Tom Erik, selvfølgelig som har brukt to dager på å henge i bøylen for å få trekt kabler og montert utstyr, men også for oss håndlangerne.

Så i morgen tar vi turen til Athen for å se Akropolis og gå på Plaka og ligge på HOTELL!!! Det gleder ungene seg til!

Skal sette inn bilder av en ferdigutrustet langturseiler i morgen. Nå er det natta!

7. Reisebrev 30 Juli 2008

Nå ligger vi til kai og er egentlig ganske fornøyde. I går begynte Jan (han som har laget targabøylen) og hans greske kompis å montere den. Den kom på en liten lastebil og ble løftet på plass av ett fall fra masten.

Det gikk veldig bra, og nå er den delvis festet til skroget med ett par skruer/bolter. Det ser veldig bra ut, arbeidet som Jan har gjort, og Tom Erik er veldig fornøyd! Så nå er Rosea snart blitt en ordentlig langturbåt, og snart henger gummibåten og dingler der bak. Solcellepanelene og vindagregatet er komt i "hus" og venter på å bli montert.

Bilder;

I Methana hadde vi det fint. Vi lå på fergekaien og der var det ikke så varmt som inne i marinaen. Men der var litt dårlig bunnforhold, så vi mistet plutselig ankerfestet og strevde med å få nytt feste. Vi fikk det til til slutt, heldigvis.

Det var mange som slet med å få feste, og den ene natten var vi mer våken enn sovende pga sterk vind. Vi mistet heldigvis ikke feste den natten!

Men dagen etter, når vinden hadde roet seg, Tom Erik og barna var på stranda (TYPISK! ;-) ) mistet nabobåten ankerfestet sitt. Jeg spurte den andre nabobåten om de hadde skikkelig feste og mens jeg gjorde, det kom en merkelig lyd fra min båt. Det virket som om ankeret rauset ut. Den greske båten sitt anker hadde tatt kjettingen min!! "Hjelp", ropte jeg til den engelske nabobåten og folk kom strømmende til for å hjelpe. To karen fra en svensk båt og enda noen til. (Dere syneste dere ser det, ikke sant?)

For å gjøre en lang historie kort... det gikk bra til slutt! Godt med gode naboer!!

Gummibåten er kommet og Tom Erik og barna koser seg med å suser rundt og forsøke å "plane". Akkurat nå ligger den fint på dekk i påvente av å bli heist opp i targabøylen.

Båt og motor!

Vi har også hatt besøk av en ekte gresk bestemor ombord. Maria het hun og jeg traff henne på en butikk en kveld i Methana. En skikkelig kjekk dame som kunne fortelle mye om Hellas og som snakket veldig bra engelsk. Hun hadde veldig lyst til å møte barna og dagen etter kom hun ned til båten. Ungene syntest det var gøy å få besøk. Men de syntest kanskje hun pratet litt mye på ett språk de ikke forstod. Les mer om Maria på Ingeborg sin side.

Vi flyttet oss til Poros fra Methana på fredag og mens vi akret opp i en bukt utenfor Poros, ble vi vitne til en grunnstøting. Vi tror det var en tysk seilbåt som gikk på grunn.  Han kom sakte inn mot grunnen som ser ut som et rev. (Det er mulig å gå mellom fastlandet og en liten øy.) Vi vet ikke hvordan det gikk, men han kom seg heldigvis av grunnen ved egen hjelp. Tom Erik og barna dro bort dagen etter og da så de at grunnen bestod av stein. Jeg håper det gikk bra med de!

6. Reisebrev 22 og 23 Juli 2008

Nå er vi tilbake til utgangspunktet, Methana, og i dag har det vært jubel i båten! Pakken fra Molla og Mossa kom! Og jeg tror alle var like spendte på hva den inneholdt. Ballongene var en skikkelig suksess, Molla...Kjempebra - ungen har holdt på med de i hele dag. Og tusen takk for oppvaskkostene, mamma. ;-)

Vi venter fortsatt på monteringen av bøylen og Jan jobber for å få den ferdig til over helga. Vi har kjøpt ny gummibåt og påhenger. Hva det er for merke etc....vet jeg ikke, men motoren er 4 takters med 6 hk.

Vi kommer til å være i dette området til helga, så blir det montering og tur til Athen etter det.

Skolearbeidet går fortsatt bra, heldigvis. Litt kjedelig innimellom.....

S.

I dag voknet vi opp til en ny fin dag, bare ett problem: Ankeret vårt løsnet og båren begynte å sige. Vi måtte gjøre tre forsøk før vi hadde feste igjen og nå håper vi det holder. Vi skal se dagen ann litt, hvis ankeret står bra i dag blir vi ei natt til. Hvis ikke vet vi ikke hva vi gjør, annet enn drar her fra. Hvor vi da ender er usikkert.

Tenkte jeg skulle si hva vi voksne gjør når vi blir late og det er for varmt til å jobbe. Da gjør vi slik:

Da sender vi barna opp i masten for å gjøre arbeidet for oss!!!

og når mor har fått nokk av oppvask, blir Ingeborg som må trå til.....

De har vært kjempeflinke til å hjelpe oss, og nå har båten ny flaggline på ene siden. Og får snart på den andre og. Hanna festet sjakell og trinse, mens Sylve tredde snoren.

5. Reisebrev 18 Juli 2008 Poros igjen

Nå er vi tilbake i Poros og det føltes nesten som å komme hjem. He, he.... Nå skal vi bestille litt utstyr igjen til båten; cockpittputer, tau skal vi kjøpe, og diverse annet. Vi blir her til i morgen midt på dag, så hvis noen vil skype tror jeg at nettet holder denne gangen. Så skal vi ta en tur rundt Methana-øyen til nordvestsiden av den.

Vi blir her i Poros området til Jan (den danske sveiseren) har laget ferdig targabøylen vår. Vi må derfor slå ihjel litt tid og det kommer vi til å gjøre ved å dra en tur til Athen også. Der kommer vi sikkert til å være ett par dager, ta inn på  hotell og kose oss der. Vet at det er noen ting vi skal handle inn der som barna kommer til å like. Så skal vi besøke Akropolis og Plaka, den berømte handlegaten i Athen.

Det er deilig varmt her nede og til dere "bekkendamene mine" som lurer, så går det veldig bra med bekkenet mitt. Kjenner det litt når vi seiler, men, men....

Nå venter gjengen utålmodige ute. Vi skal på shopping og på taverna...

Ps; Hanna hadde heldigvis ikke brukket tåa, men stuet den grundig. Så det ble en uke uten bading med bandasje og på krykker. Kjedelig, men det går heldigvis over.

4. Reisebrev 15 Juli 2008 Ermioni

Bursdagsfeiring på Taverna med deilig gresk mat står på ønskelisten i dag. Og jeg og Hanna skal se om vi greier å oppdrive en bananasplitt til Tom Erik slik han brukt i "gamle dager", i følge Besta og Besten. Kake ble det også:

En uke går kjempefort, to går enda fortere og nå er vi på en idyllisk liten plass som heter Ermioni. Her har vi reist fordi matskapet var tomt....

Før vi kom hit var vi i en lite bukt som het Nisos Dhokos. Der var vi alene med to båter den første natten og de to neste nettene var vi 5-7 båter, men om dagen var det sikkert innom mellom 15 og 25 båter. På den øya bodde det tre hunder, to hvite hester, en mann og ett esel og mange geiter og kalkuner.

En nabo i solnedgang.

Der traff vi ett norskt par som var fra Stavanger, men som bodde i båten og hadde gjort det de siste årene. De hadde nå kjøpt seg ett spennende hus i Italia. Tro om vi møter de hyggelige menneskene igjen? Hadde vært kjekt å se det syvtårnede huset deres i Italia. ;-)

Barna bader og har det bra. I går begynte vi på skolearbeidet og det var veldig gøy å se at vi fikk det til. Se skole siden for bilder.

Hanna hopper som en gærning, men har måtte ta en pause med det, pga ei mulig brukket tå. ;-(

Her er Ingeborg UTEN LINE, med svømmevest ute på svømmetur for første gang. Tøff liten jente er hun etterhvert blitt.

Hanna har begynt å frese rundt med "dingyen" og mamma fikk være med, så vidt.... men bare hvis hun var snill....

3. Reisebrev 10 Juli 2008

Tenkte jeg måtte sette inn noen bilder fra han som jobber ombord. Her er han opp i mastren og da er det godt å ha hyggelige danske naboer som hjelper med å heise opp denne kroppen. Tungt er det om han er en lettvekter i utgangspunktet.

Og litt "hærverk" må til når noe nytt skal monteres og da går det for seg med sag og drill og hammer og jeg vet ikke hva......

2. Reisebrev 5 Juli 2008  Lavrion, Methana og Poros

Ja, nå har vi vært her en uke og den er jammen gått fort! Vi har gjort mye på denne tiden, men vi har ikke nådd å oppdatere siden mer en en gang. Litt krunglete med internett her nede, men det håper vi blir bedre etter hvert som vi får anskaffet antenne.

Vi har vasket en GROSKITTEN båt, og holder egentlig på enda. Men det begynner å hjelpe, har ett skap igjen og en benk.

Barna koser seg i vannet og nyter en slapp tilværelse. Det tar nok litt tid før vi får bodd oss til både i båten og med hverandre.

Har vært litt her og litt der, og da vi endelig kom oss til Poros fikk vi beskjed om å forlate flytebrygga innen kl 10 neste dag pga en motorbåtmesse som skulle være der i helgen. Vi fikk ligge ved Marine butikken sin gjeste brygge litt utenfor Poros i stede, men der var det nattklubber som holdt åpent til kl 04. på natten.

I Poros er det en danske ved navn Jan som skal hjelpe oss å lage en targabøyle. Vi kom fram til at det nesten ble like billig som stang og beslag til alt vi skulle feste til båten på forskjellige steder. '

Så vi blir i området i ca 14 dager, så hvis det er noen som vil besøke oss er dette en fin anledning. ;-)

Bilder:

Nettkafebesøk; Lavrion:

KJEDELIG!!!! ;-)

Havna i Methana:

Fra Methana hvor vi hadde sendt alle pakkene våre. Alt kom fram!! Siste stykket fra posten og til kaia, ved hjelp av Jannis som er "professor i mat" som han sa, da han tok å spiste resten av Ingeborg sin spagetti. Da skulle vi hatt kamera, du...

Bilder fra Poros kommer senere

1. Reisenbrev 30 Juni 2008

HELLAS - her we come.....

Ankomst Vigra med henger

Litt bagasje...??

To spendte jenter på tur og ...

To spendte gutter...

HELLAS!!!

Endelig er vi på plass i Lavrion, der båten vår har ligget og ventet på oss i laaaang tid.

Det tok sin tid før vi var fremme med båten og til sist i seng. Her går barna ombord for første gang, og siden har vi pakket ut, pakket ut og vasket og vasket og vasket litt til. Og mer utpakking blir det i Methana der alle postpakkene våre ligger.

I dag har vi vært på resturant og feiret bryllupsdag! Koset oss, og i kveld skal barna og Tom Erik på tivoli.

Vet ikke når vi har nett-tilgang neste gang, så dette ble alt for denne gang. Hilser alle som kom og sa farvel til oss; Tusen takk for det! Og til familien; vi har det utrolig bra!